Ziglôbitha, n°011, Vol.4 Septembre 2024 [MONOGRAPHIE]
Ziglôbitha, n°011, Vol.4 Septembre 2024 [Sommaire]
CONTENU
Sékou TOURÉ
Exploring some Elements of Piracy in Selected Literary Works by Lord Byron
Abstract: This research paper investigates and develops the persistence of piracy in some of Lord Byron’s literary works. The target works are basically narratives the poet had been told during his oriental voyages in Albany, Ottoman Empire, in Greece, etc… The Giaour, the Corsairs and the Bride of Abydos are all stories closely related to pirate activities all around the Mediterranean Sea. The objective of the study is therefore to account for some elements of piracy in selected works by Lord Byron. The sum total of all these are done within the theoretical context of socio-criticism. Since the study has used written documents as its primary instruments for the data collection, the qualitative methodology is therefore adopted in implementation of the study. The results of the study indicate that in the Corsairs, Conrad and his troops have assaulted upon Seyd’s harem. The pacha has contrived to defeat Conrad and his troops. Gulnare, the pacha’s favorite slave woman has successfully rescued Conrad and has taken him back to his homeland. In the Bride of Abydos, two young men have questioned their father’s authority, and subsequently have fled away to a grotto for refuge. Old Giaffir, their father, has sent troops to quell their sedition against social norms. In the Giaour, Giaour (the hero) has clashed with Hassan, the slave master, about one of his favorite slaves Leila. These three narratives echoed intense pirate activities relevant of the fifteenth century in the Mediterranean basin.
Keywords: elopement, love, piracy, self-destruction, socio-criticism.
Exploration de quelques éléments de piraterie dans une sélection d’œuvres littéraires de Lord Byron
Résumé : Cette étude étudie et développe la persistance de la piraterie dans certaines œuvres littéraires de Lord Byron. Les œuvres ciblées sont essentiellement des récits que le poète a entendus lors de ses voyages orientaux à Albany, dans l’Empire ottoman, en Grèce, etc. Le Giaour, les Corsaires et la Fiancée d’Abydos sont toutes des histoires étroitement liées aux activités des pirates tout autour de la mer Méditerranée. L’objectif de l’étude est donc de rendre compte de certains éléments de la piraterie dans des œuvres sélectionnées de Lord Byron. La somme totale de toutes ces recherches est effectuée dans le contexte théorique de la sociocritique. Étant donné que l’étude a utilisé des documents écrits comme principaux instruments de collecte de données, la méthodologie qualitative est donc adoptée dans la réalisation de l’étude. Les résultats de l’étude indiquent que dans Les Corsaires, Conrad et ses troupes ont attaqué le harem de Seyd. Le pacha a réussi à vaincre Conrad et ses troupes. Gulnare, l’esclave préférée du pacha, a réussi à sauver Conrad et à le ramener dans son pays natal. Dans La Fiancée d’Abydos, deux jeunes hommes remettent en question l’autorité de leur père et se réfugient dans une grotte. Le vieux Giaffir, leur père, envoie des troupes pour réprimer leur sédition contre les normes sociales. Dans Giaour, Giaour (le héros) se heurte à Hassan, le maître d’esclaves, à propos de l’une de ses esclaves préférées, Leila. Ces trois récits font écho aux intenses activités pirates du XVe siècle dans le bassin méditerranéen.
Mots-clés : fugue, amour, piraterie, autodestruction, sociocritique
Sékou TOURÉ. (2024). Exploring some Elements of Piracy in Selected Literary Works by Lord Byron. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.01.VOL.4.2024
Baba Atemga NDOUWE et Amadou FARIKOU
L’expression de la négation en tupuri
Résumé : Cet article a pour objectif de lever le voile sur la négation en tupuri, en partant du questionnaire élaboré par Miestamo (2016) pour décrire le système de négation d’une langue. Le tupuri utilise divers morphèmes qui servent à former la négation dans les phrases déclaratives, les propositions subordonnées, les phrases non-déclaratives, les prédications non-verbales, les réponses négatives. L’emploi de chaque morphème négatif varie selon les types de phrases et l’aspect verbal. En plus des morphèmes principaux de négation, le tupuri utilise d’autres morphèmes comme les quantifieurs pour renforcer la négation.
Mots-clés : négation – morphème négatif – quantifieur – types de phrases – aspect verbal.
Expressing negation in tupuri
Abstract : The aim of this paper is to present negation in tupuri on the basis of the questionnaire developed by Miestamo (2016) for the description of negation system in a language. Tupuri uses various morphemes to make negation in declarative sentences, subordinate clauses, non-declarative sentences, non-verbal predications and negative responses. The use of each negative morpheme changes according to sentence type and verbal aspect. In addition to the main negation morphemes, Tupuri uses other morphemes such as quantifiers to strengthen negation.
Keywords : negation – negative morpheme – quantifier – sentence types -verbal aspect.
Baba Atemga NDOUWE et Amadou FARIKOU. (2024). L’expression de la négation en tupuri. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.02.VOL.4.2024
Mehdi SOUIAH et Faisal SAHBI
La fiction, une autre manière de promouvoir la ville
Résumé : L’article proposé traite de l’importance de la fiction dans la perception et la promotion des villes. Présentée comme un personnage à part entière, la ville n’est pas seulement un arrière-plan mais confère son aura à l’œuvre, comme on peut le constater à travers la littérature d’Amara Lakhos. Ce constat se vérifie également dans les œuvres cinématographiques de Woody Allen ou de Martin Scorsese. Le cinéma agit ainsi directement sur l’imaginaire, le façonnant dans le but de vendre une image, et le cas de la ville de New York en est un exemple frappant. L’article met également en lumière l’impact du cinéma et de la télévision sur la promotion touristique et la perception des villes, en citant des exemples tels que Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain pour Paris et Casablanca pour le mythe du Rick’s Café. En ce qui concerne l’Algérie, des séries télévisées comme Ouled El Hlal et Eddama reflètent les réalités des grandes villes à travers leurs décors et personnages, redéfinissant l’image des quartiers populaires et renforçant leur identité urbaine.
Mots-clés : Cinéma, littérature, fiction, télévision, imaginaire social
Fiction: Another Way to Promote the City
Abstract : The proposed article discusses the importance of fiction in the perception and promotion of cities. Depicted as a character in its own right, the city is not just a backdrop but lends its aura to the work, as seen in the literature of Amara Lakhos. The same observation holds true for the cinematic works of Woody Allen or Martin Scorsese. Cinema thus directly influences the imagination, shaping it with the goal of selling an image, with New York City serving as a striking example. The article also highlights the impact of cinema and television on tourism promotion and the perception of cities, citing examples such as Amélie for Paris and Casablanca for the myth of Rick’s Café. Regarding Algeria, television series like Ouled El Hlal and Eddama reflect the realities of major cities through their settings and characters, redefining the image of popular neighborhoods and reinforcing their urban identity.
Keywords: Cinema, literature, fiction, television, social imagination
Mehdi SOUIAH et Faisal SAHBI. (2024). La fiction, une autre manière de promouvoir la ville. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.3.VOL.4.2024
Paul Ngor Mack NDOUR
« Humanimalité », Les visages de l’empathie dans le roman lusophone d’entre-deux-guerres
Résumé : Graciliano Ramos (1892-1953), Carlos de Oliveira (1921-1981), Fernando Namora (1919-1989) et Miguel Torga (1907-1995), respectivement romancier brésilien, écrivains portugais néo-réalistes et conteur, ont en commun leur tellurisme, cet humanisme désespéré qui montre l’être humain soumis à son environnement. Dans leurs écrits ; le lecteur assiste à des scènes dans lesquelles la vie d’animaux est mise en danger. Qu’elles relèvent de menaces, d’euthanasies ou qu’elles participent d’une cruauté gratuite, de telles situations révèlent l’existence d’un véritable écosystème. Cette communication tente de répondre aux interrogations suivantes : Que révèle la rencontre multiforme entre l’humain et l’animal de l’engagement des auteurs ? Peut-on parler, dans le corpus qui nous occupe, d’une dimension écologique du texte romanesque ? La tendance de la littérature contemporaine d’expression portugaise à exalter les sentiments non humains s’éloigne-t-elle du culte de la nature cher au romantisme portugais ?
Mots clés : bestiaire, relation métaphorique, empathie, écologie.
‘Humanimalité’, The faces of empathy in the Portuguese-language novel between the wars
Abstract : Graciliano Ramos (1892-1953), Carlos de Oliveira (1921-1981), Fernando Namora (1919-1989) and Miguel Torga (1907-1995), brazilian novelists, neo-realist portuguese writers and storytellers respectively, have in common their tellurism, a desperate humanism that shows human beings subjugated by their environment. In their writings, the reader witnesses scenes in which the lives of animals are endangered. Whether they involve threats, euthanasia or gratuitous cruelty, such situations reveal the existence of a veritable ecosystem. This paper attempts to answer the following questions: What does the multifaceted encounter between humans and animals reveal about the authors’ commitment? In the body of work we are dealing with, can we speak of an ecological dimension in the novel? Is the tendency of contemporary portuguese literature to exalt non-human feelings a departure from the cult of nature so dear to Portuguese Romanticism?
Keywords: bestiary, metaphorical relationship, empathy, ecology
Paul Ngor Mack NDOUR. (2024). « Humanimalité », Les visages de l’empathie dans le roman lusophone d’entre-deux-guerres. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.04.VOL.4.2024
Djamel DAHDOUH, El hadj BENKHALED, Mourad BOUHLAL
Evaluation of the cinema garden in M’Sila, Algeria
Abstract: The importance of green spaces is evident in the UN global environment slogan. Day (held annually on June 5), which was held in North America, in San Francisco in 2005, under the theme « Green Cities: Planning for the Planet ». The focus was on creating a clean, beautiful urban environment with balanced and sustainable development that aligns with the location and meets the needs of the population.
In Algeria, Law No. 07-06, issued on 13/05/2007, established regulations for managing, protecting, and developing green spaces within the framework of sustainable development despite the existence of this legal framework, various issues and imbalances have been observed in green spaces across most Algerian cities.
The city of M’sila serves as an example of these cities, where green spaces face several problems related to management, protection, and development. In this article, we selected Cinema garden as a sample of green spaces in M’sila. We evaluated its effectiveness according to the requirements of the aforementioned Law No. 07-06. The garden was rated as close to average, with user satisfaction also near the average level. The methodology used in this evaluation is based on the responses and information collected and analyzed using Microsoft Excel.
Keywords: Green spaces, park, sustainable development, protection, management, M’sila.
Évaluation du jardin du cinéma à M’Sila, Algérie
Résumé : L’importance des espaces verts est évidente dans le slogan lancé par les Nations Unies lors de la célébration de la Journée mondiale de l’environnement (qui a lieu le 5 juin de chaque année), qui a eu lieu en Amérique du Nord dans la ville de San Francisco en 2005 sous le slogan « Villes vertes : planifier pour la planète ». Il a été convenu de créer un environnement urbain propre et beau avec un développement équilibré et durable, compatible avec le lieu et répondant aux besoins de la population. En Algérie, a été promulguée la loi n°07-06 du 13/05/2007, par laquelle ont été déterminées les règles de gestion des espaces verts, de leur protection et de leur aménagement dans le cadre du développement durable. Malgré la disponibilité du cadre juridique, nous avons constaté l’émergence de plusieurs problèmes et déséquilibres dans les espaces verts dans la plupart des villes algériennes. La ville de M’sila est un exemple de ces villes dont les espaces verts souffrent de plusieurs problèmes liés aux modes de gestion, de protection et d’aménagement. Dans cet article, nous avons choisi le jardin du Cinéma comme échantillon des espaces verts de la ville de M’sila. Nous avons évalué son efficacité selon les exigences de la loi 07-06 mentionnée ci-dessus. Le jardin a été évalué comme étant proche de la normale, et la satisfaction des utilisateurs est proche de la moyenne. La méthodologie utilisée pour cette évaluation repose sur les réponses et les informations collectées et analysées, en utilisant Microsoft Excel.
Mots clés : espaces verts, jardin, développement durable, protection, gestion, M’sila.
Djamel DAHDOUH, El hadj BENKHALED, Mourad BOUHLAL. (2024). Evaluation of the cinema garden in M’Sila, Algeria. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.05.VOL.4.2024
APSATOU épse BOUBA KIDAKOU
Sujeto feminista y transgresión de normas patriarcales en Todas las muñecas son carnívoras de Ángela Vallvey
Resumen: El estudio realizado en este trabajo se centra en el papel del sujeto feminista en contexto de transgresión de las normas patriarcales y está ilustrado en Todas las muñecas son carnívoras de la famosa escritora española Ángela Vallvey. Nuestra atención se focaliza especialmente en el Modus Operandi del sujeto feminista en el proyecto de transgresión de los valores de la sociedad patriarcal transmitidos durante siglos, con el objetivo de reivindicar tanto un espacio como un discurso que releguen las normas tradicionales de la sociedad hegemónica. En este trabajo, el acto de transgresión se lleva a cabo a través de la protagonización de unos sujetos femeninos disidentes que desarrollan una actitud de resistencia ante las normas preestablecidas, restricciones e imposiciones del orden hegemónico, a la vez que proponen opciones alternativas a estos conceptos dominantes. Se trata de demostrar, gracias a la aplicación del método sociocrítico, que la novela elegida presenta técnicas originales de transgresiones sexuales en especial, entre otras el sexo a tres, la ninfomanía, el pluriamor, el autoerotismo y otras posibles perversiones con el objetivo de subvertir el modelo femenino tradicional. Además, otras formas de resistencia a la esencia femenina preconcebida se materializan en esta novela a través del rechazo del matrimonio heterosexual y monógamo como base natural de la familia patriarcal en favor de otro tipo de relación afectiva que trasciende las normas matrimoniales tradicionales y cuestiona la dominación masculina.
Palabras clave: Sujeto feminista. Transgresión. Normas patriarcales. Matrimonio heterosexual. Matrimonio intrasexual.
Sujet féministe et transgression des normes patriarcales dans Todas las muñecas son carnívoras de Ángela Vallvey
Résumé: L’étude entreprise dans ce travail porte sur le rôle du sujet féministe dans la transgression des normes patriarcales et elle est illustrée dans Todas las muñecas son carnívoras de la célèbre écrivaine espagnole Ángela Vallvey. Notre attention se focalise particulièrement sur le Modus Operandi du sujet féministe dans le projet de transgression des valeurs de la société patriarcale transmises depuis des siècles, dans le but de revendiquer aussi bien un espace qu’un discours qui relèguent les normes traditionnelles issues de la société hégémonique. Dans ce travail, l’acte de transgression se réalise à travers la protagonisation de quelques sujets féminins dissidents qui développent une attitude de résistance face aux normes préétablies, aux restrictions et impositions de l’ordre hégémonique, tout en proposant des options alternatives à ces concepts dominants. Il s’agit donc de montrer, grâce à l’application de la méthode sociocritique, que le roman choisi présente des techniques originales de transgressions sexuelles plus particulièrement, parmi lesquelles le sexe à trois, la nymphomanie, le pluriamour, l’autoérotisme et diverses autres perversions possibles dans le but de subvertir le modèle féminin traditionnel. Par ailleurs, d’autres formes de résistance à l’essence féminine préconçue se matérialisent dans ce roman à travers le rejet du mariage hétérosexuel et monogame comme base naturelle de la famille patriarcale au profit d’un autre type de relation affective qui transcende les normes matrimoniales traditionnelles et remet en question la domination masculine.
Mots-clés : Sujet féministe. Transgression. Normes patriarcales. Mariage hétérosexuel. Mariage intrasexuel.
Feminist subject and transgression of patriarchal norms in Todas las muñecas son carnívoras by Ángela Vallvey
Abstract: The study undertaken in this work focuses on the role of the feminist subject in the transgression of patriarchal norms and is illustrated in Todas las muñecas son carnívoras by the famous spanish writer Ángela Vallvey. Our attention is particularly focused on the Modus Operandi of the feminist subject in the project of transgression of the values of patriarchal society transmitted for centuries, with the aim of claiming both a space and a discourse which relegate the traditional norms from hegemonic society. In this work, the act of transgression is carried out through the protagonization of a few dissident female subjects who develop a behavior of resistance against pre-established norms, restrictions and impositions of the hegemonic order, while proposing alternative options to these dominant concepts. It is therefore a question of showing, thanks to the use of Sociocriticism as method, the chosen novel presents the original techniques of sexual transgressions in particular, including three-way sex, nymphomania, multiple love, autoeroticism and various other possible sexual perversions with the aim of subverting the traditional feminine model. Furthermore, other forms of resistance to the preconceived feminine essence are materialized in this novel through the rejection of heterosexual and monogamous marriage as the natural basis of the family in favor of another type of emotional relationship that transcends traditional marital norms and challenges male domination.
Keywords: feminist subject. Transgession. Patriarchal norms. Heterosexual marriage. Intrasexual marriage.
APSATOU épse BOUBA KIDAKOU . (2024). Sujeto feminista y transgresión de normas patriarcales en Todas las muñecas son carnívoras de Ángela Vallvey . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.06.VOL.4.2024
Hamida DOULATE SEROURI
L’évaluation différée de l’oral en classe de français langue étrangère : essai autour de l’activité théâtrale
Résumé : Cet article porte sur l’évaluation différée de l’oral par le biais de l’activité théâtrale. Notre expérimentation a été menée auprès d’un groupe d’étudiants inscrit en deuxième année de licence qui a joué une pièce de théâtre en classe. Pour évaluer objectivement les étudiants, nous avons mis en place une grille d’évaluation afin de mesurer la compétence langagière orale des étudiants. Enfin, nous avons adopté la méthode quantitative-qualitative pour le traitement des données. Les résultats obtenus prouvent que l’évaluation critériée notamment de l’activité théâtrale doit se baser sur des critères variés qui vise la parole, le corps, l’espace et la créativité des étudiants.
Mots-clés : évaluation de l’oral, critères d’évaluation, classe de FLE, compétence orale, activité théâtrale
Deferred Assessment of Oral Skills in French as a Foreign Language Class: Essay on Theatrical Activity
Abstract: This article focuses on the deferred assessment of oral skills through theatrical activity. Our experiment was conducted with a group of students enrolled in the second year of a degree who performed a play in class. To objectively assess the students, we have set up an assessment grid to measure student’s oral language skills. Finally, we adopted the quantitative-qualitative method for data processing. The results obtained prove that the criterion-based assessment, particularly of theatrical activity, must be based on various criteria that target the students’ speech, body, space and creativity.
Keywords: oral assessment, assessment criteria, FFL class, oral skills, theatrical activity
Hamida DOULATE SEROURI. (2024). L’évaluation différée de l’oral en classe de français langue étrangère : essai autour de l’activité théâtrale. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.07.VOL.4.2024
N’Dah Jean Marie N’Doli DJABIA
La conjonction de coordination ‘‘et’’ : de l’homogénéité fonctionnelle au zeugme dans LE MONDE S’EFFONDRE de CHINUA ACHEBE
Résumé : La conjonction de coordination ‘‘et’’ est un outil grammatical qui permet de relier deux ou plusieurs éléments, c’est-à-dire des termes, des groupes syntaxiques ou des propositions. Elle met en place une relation qui privilégie la cohésion fonctionnelle des éléments coordonnés qui partagent une similitude de nature et de fonction. Le groupe ainsi obtenu entretient un fort lien syntaxique et sémantique. Mais, contre toute attente, le zeugme vient, grâce à cette même construction par « et », bouleverser l’homogénéité syntaxique et sémantique de la coordination. Cette subversion procède par des liaisons et brassages incongrus du point de vue de l’équivalence grammaticale et de la comptabilité sémantique des éléments disjoints par la conjonction de coordination « et ».
Mots-clés : cohérence, coordination « et », homogénéité, subversion, zeugme.
The coordinating conjunction “and”: from functional homogeneity to zeugme in Things Fall Apart by CHINUA ACHEBE
Abstract : The coordinating conjunction “and” is a grammatical tool that allows you to connect two or more elements, that is to say terms, syntactic groups or propositions. It establishes a relationship which favors the functional cohesion of coordinated elements which share a similarity of nature and function. The group thus obtained maintains a strong syntactic and semantic link. But, against all expectations, the zeugma comes, thanks to this same construction by “and”, to upset the syntactic and semantic homogeneity of the coordination. This subversion proceeds through incongruous connections and mixing from the point of view of grammatical equivalence and semantic accounting of the elements disjointed by the coordinating conjunction “and”.
Keywords : coherence, coordination “and”, homogeneity, subversion, zeugma.
N’Dah Jean Marie N’Doli DJABIA. (2024). La conjonction de coordination ‘‘et’’ : de l’homogénéité fonctionnelle au zeugme dans LE MONDE S’EFFONDRE de CHINUA ACHEBE. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.08.VOL.4.2024
Frédéric BATIONO
De la coexistence des usages aux relations conflictuelles dans le partage de la ressource en eau du barrage de Salbisgo au Burkina Faso
Résumé : La compétition d’accès aux ressources en eau sur les aménagements hydrauliques résulte essentiellement des logiques parfois contradictoires des différentes catégories d’usagers de l’eau. L’augmentation des besoins en eau a occasionné une conflictualité dans le partage de la ressource. Le barrage de Salbisgo dans la province du Boulkiemdé au Burkina Faso constitue un théâtre de manifestation de relations conflictuelles entre usagers de cet ouvrage hydraulique. C’est pour cette raison que cet article analyse les rapports de force entre usagers de l’eau dans le partage de la ressource hydrique de ce barrage. La méthodologie repose sur des données secondaires et primaires collectées auprès des acteurs-clés du barrage couplées à des observations de terrain. Les données montrent qu’en fonction du statut de résidence et du village d’habitation, les usagers ont des façons bien différentes de concevoir la notion de concurrence dans le prélèvement de l’eau du barrage. Cette concurrence conduit à des divergences de perceptions quant aux conséquences des activités sur la durabilité du barrage mais aussi sur les autres activités menées. D’une part, il y a des usagers qui sont conscients du réel danger de leurs pratiques sur l’ouvrage. D’autre part, certains, par méconnaissance ou par mauvaise foi, accusent les autres et s’attribuent ainsi le mérite d’être de « bons pratiquants » en termes de pratiques durables pour la préservation de l’ouvrage. Ces accusations mutuelles sans conséquences immédiates constituent néanmoins un terreau fertile à l’avènement de conflits d’usages. Les uns font des efforts pour limiter leurs pratiques néfastes tandis que les autres se complaisent à les perpétuer. Cela pourrait sans doute créer des frustrations internes qui vont inéluctablement engendrer des crises entre eux.
Mots-clés : Concurrence, partage de l’eau, catégories d’usagers de l’eau, barrage de Salbisgo, Burkina Faso.
Abstract : Competition for access to water on hydraulic structures sometimes results on contradictory rationales of the various categories of water users. The increase in needs of water has led to conflicts over the sharing of the resource. The dam of Salbisgo in the province of Boulkiemdé in Burkina Faso is an example of conflictual relations among the users of a hydraulic structure. This article aims at analysing the power relations among water users in the sharing of the water resource of this dam. The methodology is based on secondary and primary data collected from some main users of the dam’s water and also field observations. The results reveal that, the dam’s water users have very different ways of conceiving the notion of competition for water from the dam, depending on their residence status and the village of origin. This competition not only leads to differing perceptions of the consequences of activities on the sustainability of the dam, but also on other activities carried out. Two categories of water users are to be considered. On the one hand, the first category is made up of users who are aware of the real danger of their practices on the dam. On the other hand, the second category are ignorant or users in bad faith, who accuse the first category to portray themselves as ‘‘good users’’ of the dam in terms of sustainable practices for its preservation. These mutual accusations, without immediate consequences, nevertheless provide fertile ground for conflicts in the use of the dam. Efforts are being made by some actors to limit their harmful practices, while others are still perpetuating them. This could undoubtedly create internal frustrations leading inevitably to crises among the users of the hydraulic structure.
Keywords : Competition, water sharing, categories of water users, dam of Salbisgo, Burkina Faso.
Frédéric BATIONO. (2024). De la coexistence des usages aux relations conflictuelles dans le partage de la ressource en eau du barrage de Salbisgo au Burkina Faso. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.09.VOL.4.2024
Goucem Nadira KHODJA
L’émotion esthétique ou la mise en récit des blessures mémorielles dans le roman 1994 de Adlène Meddi
Résumé : L’émotion est ce qu’il ya de plus intime et paradoxalement de plus visible chez l’être humain. Exprimée ou tue, elle révèle la part secrète et incompréhensible de l’intériorité. C’est à travers le prisme de l’émotion, qu’Adlène Meddi évoque dans son roman 1994, une période dramatique de l’Histoire contemporaine de l’Algérie. Il place ses principaux personnages dans un contexte précis (1994-2001) ; une période instable dominée par la violence de la guerre et les entraîne peu à peu dans un tourbillon d’événements et d’actions dramatiques. Nous nous proposons d’étudier à travers ce roman, les enjeux esthétiques de la nouvelle tendance de la littérature algérienne francophone dans la mesure où Meddi s’intéresse à la reproduction de situations sociales, historiques et politiques vécues dramatiquement par toute la société algérienne au moyen de procédés d’écriture originaux. Le projet littéraire de Meddi semble émaner d’un besoin de mettre des mots sur des traumas peu explorés et des blessures morales indicibles. A travers une recherche artistique préoccupée par le sort de l’être dans sa relation au monde et aux autres, cet écrivain algérien prospecte les ressorts du langage quand il doit exprimer une intériorité profondément heurtée.
Mots-clés : Emotion- Aesthetics- Interiority- History- francophone literature.
The aesthetic emotion or the narrative of memorial wounds
in the 1994 novel by Adlène Meddi
Abstract : Emotion is the mostintimate and paradoxicallymost visible thing in humanbeings. Expressed or unspoken, itreveals the secret and incomprehensible part of interiority. Through the lens of the emotion, AdlèneMeddidescribe in her1994novel, a dramaticperiod in the contemporaryhistory of Algeria. He places its main characters in a precisecontext (1994-2001); an unstableperioddominated by the violence of war and gradually leads theminto a series of events and dramatic actions. We propose to studythroughthisnovel, the aesthetic issues of the new tendency of French-speaking Algerian literaturebecauseMedditry to reproductdramatic situations, historical and politicalexperiencesthrough original writingprocesses. It seemsthatMeddi’sliteraryprojectis to put words on unexplored traumas and indescribable moral wounds. This Algerian writer explores the power of languagewhenhe has to express a deeplywoundedinterioritythrough an artisticapproachconcernedwithbeing in itsrelationship to the world and to others.
Keywords :Aesthetics-pain-History-Francophone literature, interiority.
Goucem Nadira KHODJA. (2024). L’émotion esthétique ou la mise en récit des blessures mémorielles dans le roman 1994 de Adlène Meddi . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.10.VOL.4.2024
Sabrina MELOUAH
Sociolinguistic Analysis: When Darija Becomes a Literary Language in Fahla by Rabah SABAA
Abstract : This sociolinguistic analysis of Rabah SABAA’s novel Fahla highlights the use of « Darija », the Algerian vernacular, as a central tool of literary expression. The writer revitalizes this marginalized language by choosing Latin script, thereby creating a hybrid work. The research focuses on the phonetic, phonological, and semantic dimensions of « Darija », revealing a reconfiguration of Algerian literature. By placing this popular language at the core of his novel, the author raises significant sociolinguistic and cultural issues, particularly the reaffirmation of Algerian identity and resistance to external influences, while illustrating the social realities of contemporary Algeria.
Keywords: sociolinguistics, Darija, latin script, linguistic hybridization, cultural identity.
Analyse sociolinguistique : Quand la darija devient une langue littéraire dans Fahla de Rabah SABAA
Résumé Cette analyse sociolinguistique du roman Fahla de Rabah SABAA met en lumière l’utilisation de la derja, langue vernaculaire algérienne, comme outil central d’expression littéraire. L’écrivain réhabilite cette langue marginalisée en choisissant la graphie latine, créant ainsi une œuvre hybride. La recherche se concentre sur les dimensions phonétiques, phonologiques et sémantiques de la derja, révélant une reconfiguration de la littérature algérienne. En plaçant cette langue populaire au cœur de son roman, l’auteur soulève des enjeux sociolinguistiques et culturels majeurs, notamment la réaffirmation de l’identité algérienne et la résistance face aux influences extérieures, tout en illustrant les réalités sociales de l’Algérie contemporaine.
Mots-clés : sociolinguistique, Darija, graphie latine, hybridation linguistique, identité culturelle
Sabrina MELOUAH. (2024). Sociolinguistic Analysis: When Darija Becomes a Literary Language in Fahla by Rabah SABAA . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.11.VOL.4.2024
Abdelkader Salim EL HASSAR & Smain BENMANSOUR
La «hidjra» entre mécanisme discursif et légitimation de la parole pour une prise de conscience politique, à l’aube du XXème siècle. Un évènement, des discours.
Résumé: La ‘’hidjra’’ fut un instant déclencheur de l’évolution politique en Algérie au cours duquel le mouvement intellectuel et politique des ‘’Jeunes Algériens’’ a commencé à prendre de l’importance en se frayant le chemin de la prise de parole. Deux courants vont ainsi dominer la scène faisant réagir en même temps les conservateurs et les jeunes évolués de la nouvelle dynamique culturelle et politique considérés comme modernistes, parmi d’une part, les hommes de foi (foqaha-s) conservateurs et, d’autre part, les élites émergentes de la génération des jeunes diplômés bilingues, avec leur double culture. Ce moment contestation-refus, un des principaux épisodes de l’histoire politique algérienne au début du XXe siècle, pointe déjà la naissance d’une nouvelle période à un moment où la population, dans son état général, était au stade du ‘’néant humain’’ infligé aux Algériens. D’une réalité frustrante, cet épisode de l’histoire coloniale est, en effet, le début d’une forme de résistance-refus, à contour politique.
Mots-clés: Hidjra; discours; légitimation; Algérie; Jeunes Algériens;
The ‘’hidjra’’ where the genesis of a political awareness at the dawn of the 20 century. An event, speechese. Discursive analytical reading.
Abstract : The ‘’hidjra’’ was a trigger for political evolution in Algeria during which the intellectual and political movement of ‘’Young Algerians’’ began to gain importance by clearing the path of speaking out. Two currents will thus dominate the scene making react at the same time the conservatives and the evolved young people of the new cultural and political dynamics considered as modernists the man of faith conservatives and, on the other part, the emerging elites of the generation of young bilingual graduate, of the intelligence of the time, with their dual culture. This moment of protest-refusal, one of the main episodes in algerian political history at the beginning of the 20th century, already points of the birth of a new period at a time when the population, in its general states was at the stage of ‘’nothingness human’’ inflicted on algerians. Frustratingly, this episode in colonial history is the beginning of a form of resistance-refusal, with a political outline.
Keywords: Hidjra; discourse; legitimation; Algeria; Young Algerians;
Abdelkader Salim EL HASSAR & Smain BENMANSOUR. (2024). La «hidjra» entre mécanisme discursif et légitimation de la parole pour une prise de conscience politique, à l’aube du XXème siècle. Un évènement, des discours. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.12.VOL.4.2024
BOUHOU Mohammed
La créativité lexicale dans le langage des jeunes Marocains : de la conception à la réception
Résumé : Cet article explore la notion de créativité lexicale dans le langage des jeunes en mettant en lumière les perceptions des adultes à l’égard de ces pratiques linguistiques. À travers un questionnaire mené auprès d’un échantillon d’adultes, l’étude cherche à comprendre comment ces derniers perçoivent et interprètent l’usage créatif du lexique par les jeunes. Les résultats révèlent des représentations variées, reflétant à la fois une réticence face à cette inventivité linguistique et des préoccupations concernant la transformation des normes langagières traditionnelles. L’analyse permet ainsi d’approfondir la réflexion sur les dynamiques intergénérationnelles liées à l’évolution du langage.
Mots-clés : Néologie ; Créativité linguistique ; langage des jeunes ; Réception sociale, Langue et société.
Lexical creativity in the language of young Moroccans: from conception to reception
Abstract: This article examines the concept of lexical creativity in youth language and sheds light on how adults perceive these linguistic practices. By administering a questionnaire to a sample of adults, the study aims to uncover their views on and interpretations of the creative use of vocabulary by young people. The findings show a range of opinions, indicating both hesitation towards this linguistic innovation and concerns about shifts in traditional language norms. This analysis enhances our understanding of the intergenerational dynamics involved in the evolution of language.
Keywords: Neology, Linguistic creativity, Youth language, Social reception, Language and society
BOUHOU Mohammed. (2024). La créativité lexicale dans le langage des jeunes Marocains : de la conception à la réception. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.13.VOL.4.2024
Souad BENHARRA
La Batterie Analytique du Langage Ecrit en classe de FLE : quelles techniques ? Quels avantages ?
Résumé : Dans cet article, nous avons cherché à mettre en lumière un outil employé par les psychologues et psycholinguistes pour diagnostiquer les troubles du langage écrit : la Batterie Analytique du Langage Écrit (B.A.L.E). Ce test est principalement conçu pour détecter la dyslexie chez les élèves en milieu scolaire. Notre étude s’est focalisée sur des enfants de dix ans, soulignant les difficultés qu’ils rencontrent dans l’apprentissage du langage écrit. Ces difficultés entraînent des perturbations durables en lecture et en orthographe chez les apprenants dyslexiques.
Mots-clés : test, B.A.L.E, trouble, langage écrit, dyslexie.
The Analytical Battery of Written Language in FFL Class : What Techniques? What Advantages ?
Abstract : In this article, we aimed to highlight a tool used by psychologists and psycholinguists to diagnose written language disorders: the Batterie Analytique du Langage Écrit (B.A.L.E). This test is primarily designed to detect dyslexia in school-aged students. Our study focused on ten-year-old children, emphasizing the difficulties they encounter in learning written language. These difficulties lead to persistent challenges in reading and spelling for dyslexic learners.
Keywords : test, B.A.L.E, disorder, written language, dyslexia.
Souad BENHARRA. (2024). La Batterie Analytique du Langage Ecrit en classe de FLE : quelles techniques ? Quels avantages ? Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.14.VOL.4.2024
Trinita MAWOSO SADISA NGUNGA et Johnny-Ben KANKOLE MUKENDI
Les firmes multinationales, rôles et stratégies d’expansion dans les pays d’accueils
Résumé : L’objectif de cet article est d’analyser le rôle et les stratégies d’expansion des sociétés multinationales pour mieux créer les filiales dans les pays d’accueil. En premier lieu, nous allons faire une revue de la littérature en ce qui concerne la firme, multinationale, firme multinationale, les rôles, les stratégies et l’expansion. En second lieu, nous allons démontrer les comportements stratégiques et d’intégrations des firmes multinationales. Ensuite, nous ferons un prolongement logique à la deuxième en abordant les différentes stratégies que doivent utilisées ces entreprises dans les pays d’accueils pour réussir à installer correctement leurs filiales dans ces derniers. Enfin, le dernier tour d’horizon est consacré à la synthèse générale concernant les stratégies d’implantation des Firmes Multinationales.
Mots-clés : Firme, Multinationale, rôle, stratégie et expansion
Multinational firms, roles and expansion strategies in host countries
Abstract: The aim of this article is to analyze the role and expansion strategies of multinational companies to better create subsidiaries in host countries. First, we will review the literature regarding the firm, multinational, multinational firm, role, strategies and expansion. Secondly, demonstrated the strategic and integration behaviors of multinational firms. Then, make a logical extension to the second by addressing the different strategies that these companies must use in the host countries to successfully establish their subsidiaries in the latter. Finally, the last overview is devoted to the general synthesis concerning the implementation strategies of Multinational Firms.
Keywords: Firm, Multinational, role, strategy and expansion
Trinita MAWOSO SADISA NGUNGA et Johnny-Ben KANKOLE MUKENDI. (2024). Les firmes multinationales, rôles et stratégies d’expansion dans les pays d’accueils. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.15.VOL.4.2024
Khadidja ZAOUI
Communication Dimensions in the Concept of Sufi and the Perfect Human An Analytical Interpretive Approach
Abstract: Among the terms which describes the Sufi individual in Islamic Sufism, the term « Perfect Human ». It is one of the most significant concepts theorized and expressed about the essence of Sufism produced by Sufi mysticism. This term has been studied from various perspectives, including mystical (Sufi) and rational (legal), and across different scientific fields. This article attempts to approach it from a semantic and semiotic angle to understand its communicative dimensions. The study relies on the idea that the Sufi experience is an ascending spiritual communicative experience aimed at reaching God. In this vein, the researcher divided this study into an introduction that outlines the trajectory of the term « the Perfect Human » in Islamic Sufism, the purpose of the study, and its methodology approach utilized to conduct the study. Besides, she provided Sufi definitions of the terms Sufism, Sufi, and the Perfect Humanan, interpreting their communicative dimensions through a semantic reading of these terms. Finally, the conclusion includes the results of this study, revealing the characteristics of the spiritual communication of the Perfect Human in Islamic Sufism.
Keywords: Sufism, Sufi, the Perfect Human, dimensions of communication
Les dimensions de la communication dans le concept de soufi et d’humain parfait. Une approche analytique et interprétative
Résumé : Parmi les termes du soufisme islamique qui désignent l’être soufi, le terme « l’Homme Parfait » est l’un des concepts les plus importants qui théorisent et expriment l’essence du soufisme, produit par la gnose soufie. Ce terme a fait l’objet de nombreuses études diverses, abordées sous des perspectives gnostiques (soufies) et démonstratives (juridiques), ainsi que dans différents champs de connaissances scientifiques. Cet article tente de l’approcher d’un point de vue sémio-sémantique afin de comprendre ses dimensions communicationnelles, partant du principe que l’expérience soufie est une expérience communicationnelle spirituelle ascendante visant à atteindre Dieu. Dans ce cadre, nous avons divisé cette étude en une introduction qui explique l’évolution du terme « l’Homme Parfait » dans le soufisme islamique, l’objectif de l’étude et son approche méthodologique, la définition soufie du terme soufisme, du terme soufi et du terme l’Homme Parfait, ainsi que l’interprétation de ses dimensions communicationnelles à travers une lecture sémantique de ces termes. Enfin, une conclusion résume les résultats de cette étude, révélant les caractéristiques de la communication spirituelle de l’Homme Parfait dans le soufisme islamique.
Mots-clés : Soufisme, Soufi, Homme Parfait, Dimensions de la communication
Khadidja ZAOUI. (2024). Communication Dimensions in the Concept of Sufi and the Perfect Human An Analytical Interpretive Approach. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.16.VOL.4.2024
Housny HAMRA & Ali KRIM
Unforgettable Sound: The Magic of Audio Effects in Theater
Abstract : This article examines the development and use of audio effects in theatre throughout history, from the first religious performances to contemporary performances, with a focus on their semiotic effects on the audience’s understanding. The article demonstrates that audio effects are not merely added technical elements, but rather constitute a basic symbolic language that carries rich connotations that influence the viewer’s experience and enhance their understanding of the theatrical performance. The research findings are presented, highlighting the expansion of the role of auditory effects from a complementary element to an essential element in building dramaturgy, as they contribute to shaping the general atmosphere, defining time and place, and translating feelings and ideas in ways that textual language cannot achieve alone. The article also highlights how auditory effects are formed as a semiotic system rich in symbols and signs, and their interaction with other elements in the theatrical performance, creating an integrated and deep theatrical experience. The auditory effect affects the viewer by stimulating his emotions and creating a rich emotional and intellectual experience, which enhances the communication between the show and the audience. The article recommends the need to recognize the importance of auditory effects, encourage research in the semiotics of sound, develop new techniques, and integrate auditory effects into theatrical curricula, to ensure the promotion of understanding and application in this artistic field.
Keywords: A For audio effects; Semiotics of sound; Theatrical interaction; Theater techniques.
Un son inoubliable : La magie des effets sonores au théâtre
Résumé : Cet article examine l’évolution et l’utilisation des effets sonores au théâtre à travers l’histoire, des premières représentations religieuses aux performances contemporaines, en mettant l’accent sur leurs effets sémiotiques sur la compréhension du public. Il démontre que les effets sonores ne sont pas simplement des éléments techniques ajoutés, mais constituent plutôt un langage symbolique fondamental qui porte des connotations riches qui influencent l’expérience du spectateur et améliorent sa compréhension de la performance théâtrale. Les résultats de la recherche sont présentés, soulignant l’expansion du rôle des effets sonores d’un élément complémentaire à un élément essentiel dans la construction de la dramaturgie, car ils contribuent à façonner l’atmosphère générale, à définir le temps et le lieu, et à traduire les sentiments et les idées de manière que le langage textuel ne peut pas réaliser seul. L’article souligne également comment les effets sonores se forment comme un système sémiotique riche en symboles et en signes, et leur interaction avec d’autres éléments de la performance théâtrale, créant une expérience théâtrale intégrée et profonde. L’effet sonore affecte le spectateur en stimulant ses émotions et en créant une expérience émotionnelle et intellectuelle riche, ce qui améliore la communication entre le spectacle et le public. L’article recommande la nécessité de reconnaître l’importance des effets sonores, d’encourager la recherche en sémiotique sonore, de développer de nouvelles techniques et d’intégrer les effets sonores dans les programmes d’études théâtrales, afin de garantir la promotion de la compréhension et de l’application dans ce domaine artistique.
Mots-clés : Effets sonores ; Sémiotique sonore ; Interaction théâtrale ; Techniques théâtrales.
Housny HAMRA & Ali KRIM. (2024). Unforgettable Sound: The Magic of Audio Effects in Theater. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.17.VOL.4.2024
Sarra CHABOU & DAKHIA Abdelouahab
Formation de l’identité professionnelle des professeurs stagiaires de FLE au cycle moyen en Algérie
Résumé : Notre réflexion se veut une mise en lumière sur la formation de l’identité professionnelle des enseignants stagiaires de Français Langue Étrangère (FLE), en Algérie, à savoir leur être enseignant sous-tendant leur devenir en rapport avec leur agir professoral. Cet agir se trouve déterminé par leurs représentations sociales de la profession. Grâce à une recherche qualitative sous forme d’entretiens semi-directifs impliquant cinq enseignants stagiaires au moyen, l’analyse des données a eu comme soubassement, l’identité professionnelle et la représentation qu’ont les enquêtés sur la profession enseignante ; la construction de l’autonomie pour réaliser des pratiques de classe ; et le sens critique-idéologique de l’enseignant dans son contexte de fonctionnement malgré l’insécurité linguistico culturelle en corrélation avec l’insécurité méthodologique. L’analyse des discours oraux didactico-pédagogique des enseignants interrogés a révélé des divergences de représentations réelles dans la définition du profil de l’enseignant ayant besoin de plus d’encadrement en formation initiale voire de prise en charge.
Mots-clés : Insertion professionnelle – Représentations – Identité professionnelle – stagiaires de FLE – professionnalisation.
Professional Identity Formation of Trainee Teachers of French as a Foreign Language in Middle Schools in Algeria
Abstract: The aim of this research is to shed light on the development of the professional identity of trainee teachers of French as Foreign Language, especially being a teacher underlying their future in relation to their teaching activity. This action is determined by their social representations of the profession. Through qualitative research in the form of semi-structured interviews involving five trainees teachers by means of, the data analysis had as its foundation, the professional identity and the representation that the respondents have on the teaching profession; the construction of autonomy to carry out class practices; and the critical ideological sense of the teacher in his/her operating context despite linguistic-cultural insecurity correlated with methodological insecurity. The analysis of the didactic-pedagogical oral speeches of the teachers interviewed revealed differences in actual representations in the definition of the profile of the teacher needing more supervision in initial training or even support.
Keywords: Professional insertion – Representations – Professional identity – french novice teachers – professionalization.
Sarra CHABOU & DAKHIA Abdelouahab. (2024). Formation de l’identité professionnelle des professeurs stagiaires de FLE au cycle moyen en Algérie . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.18.VOL.4.2024
Karima BAHRA & Thameur TIFOUR
La publicité au cycle secondaire algérien : un support didactique susceptible d’apprivoiser l’interculturel
Résumé : Aujourd’hui, avec l’intensification des échanges commerciaux et sociaux engendrés par les effets de la mondialisation et où la diversité des contacts linguistiques et culturels a pris de l’ampleur, la prise en compte de la dimension interculturelle dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères est devenue une nécessité. Pour ce faire et pour développer une compétence interculturelle chez l’apprenant, ce dernier est mis en contact avec des documents authentiques qui reflètent la culture de l’Autre. Parmi ces documents, les textes littéraires qui sont par excellence vecteurs de l’interculturalité. Néanmoins, nous pensons qu’un autre document authentique peut lui aussi, être susceptible de favoriser le développement de cette compétence : la publicité. Nous avons donc mené une expérimentation auprès de lycéens algériens de la filière Lettres et langues étrangères pour rendre compte de ce possible développement. Les résultats de cette recherche ont montré que la publicité peut offrir un environnement favorable pour le développement d’un aspect de la compétence interculturelle, à savoir une sensibilisation aux différences culturelles et/ou un rajustement des représentations.
Mots-clés : Publicité, compétence interculturelle, sensibilisation à la diversité culturelle, cycle secondaire algérien.
Advertising in algerian secondary school: a teaching aid for taming interculturality
Abstract: Today, with the intensification of commercial and social exchanges brought about by the effects of globalisation, and where the diversity of linguistic and cultural contacts has increased, taking into account the intercultural dimension in the teaching/learning of foreign languages has become a necessity. To achieve this, and to develop intercultural competence in learners, the latter are brought into contact with authentic documents which reflect the culture of the Other. Among these documents, literary texts are the vectors par excellence of interculturality. However, we believe that another authentic document may also be likely to encourage the development of this skill: advertising. We therefore carried out an experiment with Algerian secondary school students in the Humanities and Foreign Languages stream to demonstrate this potential development. The results of this research showed that advertising can provide a favourable environment for the development of one aspect of intercultural competence, namely an awareness of cultural differences and/or an adjustment of representations.
Keywords: Advertising, intercultural competence, awareness-raising, Algerian secondary education.
Karima BAHRA & Thameur TIFOUR. (2024). La publicité au cycle secondaire algérien : un support didactique susceptible d’apprivoiser l’interculturel. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.19.VOL.4.2024
Hubert EDZODZOMO ONDO
La femme au corps de garde : évolution ou involution des mentalités africaines du XXIe siècle. Approches sociocritique et féministe de quelques romans gabonais et guinéo-équatoriens
Résumé : Aba’a, Abaha, Abá ou le corps de garde, chez les fang du Gabon et de la Guinée Équatoriale, est une petite case rectangulaire, placée souvent à chaque extrémité du village qui peut servir d’abord de sentinelle, ensuite de tribunal traditionnel où les hommes résolvent les litiges et autres palabres de la communauté et enfin, le lieu où on accueille l’étranger. Pendant la période coloniale en Afrique, les femmes n’étaient admises au corps de garde qu’à des rares occasions. Si la deuxième moitié du XXe siècle du continent africain est connue comme celle des indépendances politiques, elle est aussi celle des luttes féministes ainsi que des changements des mentalités. Le présent travail dresse le bilan de certaines luttes féministes notamment la présence de la femme au corps de garde dans un lieu symbolique de la virilité masculine. L’intrusion de la femme en ce lieu n’aurait-il pas contribué à une « dévirilisation de l’homme » ? La dépénalisation de l’homosexualité au Gabon en 2020 ne signifie-t-elle pas un recul de la masculinité ? Au moment où le Centre de Recherche Afro-hispanique (CRAHI) de l’Université Omar Bongo, rend hommage à la Professeure Gisèle Avomo Mba, pionnière de l’hispano-guinéen dans les curriculas de l’enseignement supérieur au Gabon, notre contribution examine cette présence féminine atypique au corps de garde dans des romans d’autrices contemporaines fang francophones du Gabon, Mon amante, la femme de mon père (2007/2017) de Sylvie Ntsame, Féminin interdit (2007) d’Honorine Ngou et hispanophones de la Guinée Équatoriale, Ekomo (1985) de María Nsue Angüe, La bastarda (2016), Herencia de bindendee (2016) et Allí abajo de las mujeres. Djí ené bina bito así (2019) de Trifonia Melibea Obono pour scruter cette évolution ou involution des mentalités dans les sociétés romanesques postcoloniales.
Mots-clés : Femme, Corps de garde, Évolution et/ou involution, Approches sociocritique et féministe, Gabon et Guinée Équatoriale.
The woman at the guardhouse: evolution or involution of 21st century African mentalities. Sociocritical and feminist approaches to some Gabonese and Guinean-Ecuadorian novels
Abstract : Aba’a, Abaha, Abá or the guardhouse, among the fang of Gabon and Equatorial Guinea, is a small rectangular hut, often placed at each end of the village which can serve first as a sentinel, then as a traditional court where men resolve disputes and other matters, palaver of the community and finally, the place where we welcome the stranger. During the colonial period in Africa, women were only admitted to the guardhouse on rare occasions. If the second half of the 20th century on the African continent is known as that of political independence, it is also that of feminist struggles as well as changes in mentalities. This work takes stock of certain feminist struggles, notably the presence of women at the guardhouse in a place symbolic of male virility. Wouldn’t the intrusion of the woman into this place have contributed to a “devirilization of the man”? Doesn’t the decriminalization of homosexuality in Gabon in 2020 mean a decline in masculinity? At a time when the Afro-Hispanic Research Center (CRAHI) of Omar Bongo University pays tribute to Professor Gisèle Avomo Mba, pioneer of Hispanic-Guinean in higher education curricula in Gabon, our contribution examines this atypical female presence at the guardhouse in novels by contemporary Fang French-speaking authors from Gabon, Mon amante, la femme de mon père (2007/2017) by Sylvie Ntsame, Féminin interdit (2007) by Honorine Ngou and Spanish-speaking people of Equatorial Guinea, Ekomo (1985) by María Nsue Angüe, La bastarda (2016), Herencia de bindendee (2016) and Allí abajo de las mujeres. Djí ené bina bito así (2019) by Trifonia Melibea Obono to examine this evolution or involution of mentalities in postcolonial fictional societies.
Keywords : Woman, Guardhouse, Evolution and/or involution, Sociocritical and feminist approaches, Gabon and Equatorial Guinea.
Hubert EDZODZOMO ONDO. (2024). La femme au corps de garde : évolution ou involution des mentalités africaines du XXIe siècle. Approches sociocritique et féministe de quelques romans gabonais et guinéo-équatoriens . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.20.VOL.4.2024
ABLA Hakim
L’apport de l’enseignement à distance dans une classe du FLE : Université de Souk Ahras
Résumé : Cet article explore l’impact de l’enseignement à distance en tant que nouvelle réforme dans l’enseignement supérieur algérien. Il examine les avantages et les défis associés à cette transition, analyse les stratégies mises en place par les institutions éducatives pour surmonter les obstacles, et propose des recommandations pour maximiser les bénéfices de cette réforme. Cette étude vise à fournir un cadre de réflexion pour les décideurs, les éducateurs et les chercheurs engagés dans l’amélioration continue du système éducatif algérien à l’ère numérique.
Notre analyse comporte deux expérimentations. Dans la Première expérimentation nous avons réalisé un questionnaire composé de 10 questions fermées et ouvertes et d’autres à choix multiples destinés aux enseignants des deux départements de langue française : Université de Souk Ahras et université d’Annaba, Algérie. La deuxième expérimentation ; Il s’agit d’évaluer les résultats des étudiants de Master 2, Sciences du langage au cours du semestre 3 de l’année scolaire 2023 2024, dans le but d’évaluer l’impact de l’ingénierie pédagogique sur la qualité de l’enseignement en ligne. La méthode retenue pour ce travail descriptif et exploratoire.
Mots-clés : Enseignement à distance, didactique, pandémie de COVID-19, ingénierie pédagogique, étudiants en sciences du langage.
The contribution of distance learning in a FLE class: University of Souk Ahras
Abstract : This article explores the impact of distance education as a new reform in Algerian higher education. It examines the benefits and challenges associated with this transition, analyzes the strategies implemented by educational institutions to overcome the obstacles, and offers recommendations to maximize the benefits of this reform. Ultimately, this study aims to provide a framework for reflection for policymakers, educators and researchers engaged in the continuous improvement of the Algerian education system in the digital age. Our analysis includes two experiments. In the First Experiment We carried out a questionnaire composed of 10 closed and open questions and others with multiple choices intended for teachers of the two French language departments: Souk Ahras and Annaba. The second experiment; This involves evaluating Master 2 students in Language Sciences for the 2023-2024 school year, with the aim of evaluating the impact of educational engineering on the quality of online teaching. The method chosen for this descriptive and exploratory work.
Keywords : Distance learning, didactics, COVID-19 pandemic, educational engineering, language science students.
ABLA Hakim. (2024). L’apport de l’enseignement à distance dans une classe du FLE : Université de Souk Ahras. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.21.VOL.4.2024
Drissa DIARRASSOUBA, ADOMBI Elodie Michelle Claudia et ADON Kouadio Patrick
Le genre dans les arrangements agro-fonciers chez les malinkés de DIANDEGUELA (CÔTE D’IVOIRE)
Résumé : L’appropriation de terres des femmes en milieu rurale est une nouvelle donne dans la tradition des malinkés de Diandeguela. Leur accès à la terre pour les cultures vivrières est favorisé par les normes coutumières. Cependant, la propriété foncière féminine peine à s’affirmer. La gouvernance coutumière du foncier n’a pas encore intégré totalement la propriété féminine. Cet article analyse les mécanismes utilisés par les femmes de Diandeguela pour obtenir la propriété des terres agricoles malgré les barrières culturelles fixées par le genre masculin. La méthode de l’étude allie une enquête par questionnaire auprès de 39 femmes propriétaires de terres et des entretiens avec des responsables coutumiers, d’association de femmes et de jeunesses. Il ressort que les femmes, à travers des stratégies élaborées parviennent à obtenir des parcelles en leur nom. Cette propriété féminine est rendue possible grâce à la dynamique culturale de celles-ci. Des facteurs endogènes et exogènes sont à la base des mutations dans le droit coutumier de gestion des terres. Ces facteurs font reconnaître à la femme le droit de propriété. L’appropriation féminine des terres en milieu rural reste une solution à l’éradication de la pauvreté, car l’autonomisation financière de la femme profite mieux à toute la cellule familiale. Il est donc plus nécessaire de lutter pour la propriété foncière féminine seul gage pour assurer l’autosuffisance alimentaire en milieu rural.
Mots-clés : Arrangement agro-foncière ; Diandeguela ; Genre ; Côte d’Ivoire ; Malinké.
Gender in Agri-Land tenure Arrangements among the Malinkes of DIANDEGUELA (CÔTE D’IVOIRE)
Abstract: The appropriation of land by women in rural areas is a new development in the Malinke culture of Diandeguela. Women’s access to land is certainly encouraged by customary norms. However, female land ownership is struggling to assert itself. Customary land governance has not yet fully integrated female ownership. This article analyzes the mechanisms used by women in Diandeguela to obtain ownership of agricultural land, despite the cultural barriers set by the male gender. The study method combines a questionnaire survey of 39 women landowners and interviews with customary leaders, women’s association leaders and youth leaders. It emerged that, through elaborate strategies, women manage to obtain plots of land in their own name. This women’s ownership is made possible by their cultivation dynamics. Endogenous and exogenous factors explain the changes in customary land management laws that have led to the recognition of women’s right of ownership. Female ownership of land in rural areas remains a solution to poverty eradication, as women’s financial empowerment is of greater benefit to the whole family unit. It is, therefore, more necessary to fight for female ownership.
Key words: Agro-foncier arrangement; Diandeguela; Gender; Côte d’Ivoire; Malinké.
Drissa DIARRASSOUBA, ADOMBI Elodie Michelle Claudia et ADON Kouadio Patrick . (2024). Le genre dans les arrangements agro-fonciers chez les malinkés de DIANDEGUELA (CÔTE D’IVOIRE). Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.22.VOL.4.2024
Jacques SANDELE KITOKO
Situation alimentaire de la population de MISAY
Résumé : La commune rurale de Misay est une mission catholique depuis 1958 du diocèse de Kenge précisément dans le secteur de la WAMBA, territoire de Bagata, province de Kwilu en République Démocratique du Congo.
C’est une entité qui regorge une population de quatre mille huit cent trente habitants (hommes, femmes, adultes et enfants). Pour subvenir à leurs différents besoins essentiellement vitaux, cette population comme tout autre humain devra emmagasiner des nutriments tels que les protéines, les sources d’énergie, les matières grasses, les fibres, les vitamines, etc. Ces derniers sont disponibles dans les aliments consommés dont la combinaison donne une ration alimentaire. Cependant la présence ou l’absence d’un micronutriment dans un régime alimentaire a une conséquence directe sur la qualité et la quantité du travail à réaliser et aussi sur la lutte et/ou la résistance aux maladies. La population de Misay dont la majorité est cultivatrice et où on compte aussi les enseignants, les agents Publics, le personnel soignant, les religieux, trafiquants et artisans a deux sources d’approvisionnement en nourriture : premièrement, les produits et les dérivés de leur activités champêtres et deuxièment le résultat des échanges commerciaux. Plusieurs facteurs endogènes locaux et nationaux tels que la disparition ou la rareté des produits non ligneux dans ses écosystèmes, la coutume alimentaire, la pauvreté, l’indisponibilité des aliments sont des éléments limitatifs pour assurer une alimentation équilibrée et suffisante au sein de cette entité. Il ressort ainsi que la consommation alimentaire des ménages parait déficitaire pour assurer une bonne santé, développer des meilleurs compétences intellectuelles et physiques, effectuer le renouvellement des tissus défectueux, etc. Cela étant, il s’avère impérieux de mettre en place des conditions permanentes et efficaces d’une bonne éducation nutritionnelle au sein de cette municipalité rurale où est implanté l’institut Supérieur de développement Rural, en sigle ISDR/MISAY.
Mots-clés : Consommation alimentaire quotidienne des ménages
Food situation of the MISAY population
Abstract : The rural commune of Misay has been a Catholic mission since 1958 of the diocese of Kenge, precisely in the WAMBA sector, Bagata territory, Kwilu province in the Democratic Republic of Congo. It is an entity that has a population of four thousand eight hundred and thirty individuals (men, women, adults and children). To meet their various essentially vital needs, this population, like any other human, will have to store nutrients such as proteins, energy sources, fats, fibers, vitamins, etc. These are available in the foods consumed, the combination of which gives a food ration. However, the presence or absence of a micronutrient in a diet has a direct consequence on the quality and quantity of work to be carried out and also on the fight and/or resistance to diseases. The population of Misay, the majority of whom are farmers and who also include teachers, state agents, health personnel, religious workers, traffickers and artisans, has two sources of food supply: firstly, the products and derivatives of these rural activities and secondly the result of commercial exchanges. Several local and national endogenous factors such as the disappearance or scarcity of non-wood products in its ecosystems, food customs, poverty, unavailability of food are limiting elements to ensure a balanced and sufficient diet within this entity. It thus emerges that household food consumption appears to be deficient in ensuring good health, developing better intellectual and physical skills, and renewing defective tissues, etc. That being said, it is imperative to establish permanent and effective conditions for good nutritional education within this rural municipality where the Higher Institute of Rural Development, in acronym ISDR/MISAY.
Keywords : daily household food consumption
Jacques SANDELE KITOKO. (2024). Situation alimentaire de la population de MISAY . Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.23.VOL.4.2024
Sofiane BELMADI
Energy in Lybia : Competition between Majors Power – Economic Implications and Geopolitical Consequences
Abstract: International competition over vitals areas still exists on the agendas of the Major powers, which exploit the resources of countries that want them to continue to be underdeveloped, in addition to political, security, economic and social instability. Lybia is considered one of those countries that suffer from competition over its vital resources, which is considered an episode og geopolitical transformations planned by opportunistic countries competing for hegemony. In Libya, a set of determinants came together through which the goals set to achieve this endeavor intersected. In addition to competing for energy, the conflicting forces seek to impose dependency on each other, in addition to the regional dimension represented by the West’s desire to weaken the Arab countries and dismantle everything related to the possibility of building a regional power that could threaten – in their opinion – their interests and positions in the international pyramid.
Keywords : Libya, vital resources, competition and conflict, major powers, regional security.
Énergie en Libye : Concurrence entre les Grandes Puissances-Implications Économiques et Conséquences Géopolitiques
Abstrait : La compétition internationale pour les zones vitales existe toujours sur les agendas des Grandes puissances, qui exploitent les ressources des pays qui veulent qu’elles continuent d’être sous-développées, en plus de l’instabilité politique, sécuritaire, économique et sociale. La Libye est considérée comme l’un de ces pays qui souffrent de la concurrence pour ses ressources vitales, ce qui est considéré comme un épisode de transformations géopolitiques planifiées par des pays opportunistes en compétition pour l’hégémonie. En Libye, un ensemble de déterminants se sont réunis à travers lesquels les objectifs fixés pour réaliser cette entreprise se sont croisés. En plus de se disputer l’énergie, les forces en conflit cherchent à s’imposer une dépendance mutuelle, en plus de la dimension régionale représentée par la volonté de l’Occident d’affaiblir les pays arabes et de démanteler tout ce qui concerne la possibilité de construire une puissance régionale qui pourrait menacer – à leur avis – leurs intérêts et leurs positions dans la pyramide internationale.
Mots-clés : Libye, ressources vitales, compétition et conflit, grandes puissances, sécurité régionale.
Sofiane BELMADI . (2024). Energy in Lybia : Competition between Majors Power – Economic Implications and Geopolitical Consequences. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.24.VOL.4.2024
Peter ONI
Montesquieu and the Notion of Moderation in Modern Political Philosophy
Abstract : In modern political philosophy, Montesquieu’s thought and his principle of moderation are different from the Golden mean of Aristotle or the concept of political moderation by Cicero. The French philosopher, as a good political realist gives himself a mission and it is the conception of a political theory whose objective is to keep the exercise of the power from any dictatorial drift. It is in this spirit that Montesquieu devotes himself to an intellectual enterprise of a political consciousness that fits into the spirit of Enlightenment. The spirit of moderation must be the leitmotiv of politics and not an incentive for prudence. His scientific approach to politics shows the philosopher’s determination to bequeath a sure value of the political phenomenon to future generations.
Keywords: Determination, Moderation, politics, prudence, realism.
Montesquieu et la notion de modération dans la philosophie politique moderne
Résumé : Dans la philosophie politique moderne, la pensée de Montesquieu et son principe de modération se distinguent du juste milieu d’Aristote ou du concept de modération politique de Cicéron. Le philosophe français, en bon réaliste politique, se donne une mission qui est la conception d’une théorie politique. L’objectif est de préserver l’exercice du pouvoir de toute dérive dictatoriale. C’est dans cet esprit que Montesquieu se consacre à l’entreprise intellectuelle d’une conscience politique qui s’inscrit dans l’esprit des Lumières. L’esprit de modération doit être le leitmotiv de la politique et non un désir de prudence. Son approche scientifique de la politique témoigne de la volonté du philosophe de léguer aux générations futures une valeur sûre du phénomène politique.
Mots clés : Détermination, Modération, politique, prudence, réalisme.
Peter ONI. (2024). Montesquieu and the Notion of Moderation in Modern Political Philosophy. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.25.VOL.4.2024
Bouyé André Alex IRIÉ Bi
FLALY, entre mise en sème et mise en scène de l’esthétique gouro
Résumé : En Afrique noire, les chants, les danses, les scarifications, les statues, les masques etc. occupent une place importante dans l’organisation des sociétés traditionnelles. C’est en ces créations que les peuples fondent leur foi et y rattachent aussi leur âme. En fait, c’est l’art qui traduit fidèlement leurs sens, leurs émotions voire leur état d’âme. Pour dire que ce sont ces œuvres qui, jusqu’ici, les guident, sauvent ce qui constitue l’essentiel du fondement des vies dans les sociétés africaines. Les œuvres ancestrales sont des valeurs culturelles ; elles sont détentrices de l’histoire du vécu de tout un peuple. Parmi ces œuvres africaines, nous avons « Flaly », s’illustrant comme révélateur des grands traits de beauté du peuple Gouro en Côte d’Ivoire. Disons que « Flaly » offre l’occasion de mener une réflexion sur une institution de danse non sacrée, qui, en revanche, est plutôt perçu comme étant la représentation des formes, des principes fondamentaux existentiels des cultures Gouro. Or, à l’analyse, ces systèmes d’organisation traditionnelle Gouro, bases de valeurs, culturelles, comportementales, aujourd’hui, sont influencés par des systèmes d’ailleurs. Des mutations qui sont perceptibles tant au niveau de l’appellation qu’au niveau de l’agencement des agents plastiques (des formes, des couleurs, et de symboles). Ce travail envisage partager les expériences multiples issues de cette création artistique ; un état de fait qui nous associe aux phénomènes non quantifiables. Pour ce faire, les démarches histoire de l’art et anthropologie serviront de méthode de recherche. Sinon, Flaly, la déclinaison de l’esthétique des Gouro, d’un point de vue religieux, vu comme un masque, est en voie de disparition.
Mots-clés : Flaly, masque, esthétique, culture gouro, Côte d’Ivoire.
FLALY, between sowing and staging the gouro aesthetic
Abstract: In Black Africa, songs, dances, scarification marks, statues, masks etc. play an important role in the organization of traditional societies. It is in these creations that the peoples base their faith and attach their souls to them. In fact, African art represented in these forms is a means of communication with other peoples. It is the art that faithfully translates their senses, their emotions and even their state of mind. In other words, it is these works that have so far guided, and saved what constitutes the essential foundation of life in African societies. Ancestral works are cultural values; they hold the history of the lives of an entire people. Among these African works, we have Flaly, which reveals the great beauty of the Gouro people in Côte d’Ivoire. Let’s just say that Flaly’s offers us the opportunity to reflect on an institution of celebration dance, which, on the other hand, is seen as representing the forms and the fundamental existential principles of Gouro cultures. However, on analysis, these systems of traditional Gouro organization, the basis of cultural and behavioral values, are today influenced by systems from elsewhere. These changes are perceptible both in terms of the name and the arrangement of plastic agents (shapes, colors and symbols). This work aims to share the multiple experiences arising from this artistic creation, a state of affairs that associates us with non-quantifiable phenomena. Qualitative and dialectical will help us to this research. Otherwise, Flaly, the Gouro aesthetic, from a religious point of view, seen as a mask, is disappearing.
Keywords: Flaly, Mask, Aesthétic, Gouro culture, Côte d’Ivoire.
Bouyé André Alex IRIÉ Bi. (2024). FLALY, entre mise en sème et mise en scène de l’esthétique gouro. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.26.VOL.4.2024
BOUDOUNET Naima
Analyse du dispositif d’effacement énonciatif dans les témoignages de deux victimes de viols durant la guerre d’Algérie
Résumé : On se propose d’appréhender, dans cette étude, les postures énonciatives, qu’adoptent les anciennes femmes détenues de guerre d’Algérie leur permettant de s’exprimer d’une manière objectivante à l’aide des traces ténues de subjectivité. Ce dispositif d’effacement énonciatif est mis en exergue à partir de l’analyse des témoignages de deux victimes de viols durant la guerre d’Algérie. Le fait d’examiner les propos de ces deux anciennes détenues montre bien que la stratégie spécifique de désinscription énonciative, dite effacement énonciatif, révèle que parler des viols commis contre ces femmes par des soldats français demeure jusqu’à lors un tabou.
Mots-clés : Témoignages ; désinscription énonciative ; harcèlement sexuel ; tabou.
Analysis of the enunciative erasure device in the testimonies of two victims of rape during the Algerian war
Abstract : In this study, we aim to understand the enunciative postures adopted by former Algerian prisoners of war. This enunciative device allows them to express themselves in an objectifying manner by using tenuous traces of subjectivity. This enunciative erasure is highlighted from the analysis of the testimonies of two victims of rape during the Algerian War. By examining the words of these two former prisoners, it appeared that the specific strategy of enunciative deregistration, called enunciative erasure, reveals that talking about the rapes committed against these women by French soldiers remains a taboo until now.
Keywords : Testimonies ; enunciative unsubscription ; sexual harassment ; taboo
BOUDOUNET Naima. (2024). Analyse du dispositif d’effacement énonciatif dans les témoignages de deux victimes de viols durant la guerre d’Algérie. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.27.VOL.4.2024
Olubunmi O. ASHAOLU
La complexité de la masculinité de l’enfant-soldat: Une étude critique de Johnny Chien Méchant et Rebelle.
Résumé : Plusieurs idées abondent sur le sujet de l’image des enfants qui vont de la pédagogie, à la médicine, au droit jusqu’aux études qui touchent à leur survie dans la société. Leurs images menacées et ménaçantes viennent sous la rubrique des enfants de la rue, des enfants abusés et des enfants-soldats. Ces derniers, ayant des caractéristiques brutales, sont des garçons ou des filles qui directement ou indirectement, mais de façon violente, font la guerre. Le phenomène de l’enfant-soldat est très élevé dans les pays du tiers-monde et surtout les pays africains. Ces derniers après l’indépendance font face aux conflits pour les pouvoirs politiques, économiques, et sociales des tribus multiples qui voient leurs intérêts défavorisés dans la nouvelle conglomération nationale de leurs pays. Vu qu’il y a peu d’études sur la masculinité des enfants-soldats, cet article fait office d’une interrogation sur la complexité de la masculinité de l’enfant-soldat dans Johnny Chien Méchant (2002) de Emmanuel Dongala et Rebelle un film Kim Nguyen (2012), deux récits de guerre africains. Cet essai met l’accent sur le concept de l’enfant-soldat en tant que phénomène complexe et problématique dans la société post-coloniale africaine. Par rapport à leur statut d’enfant, le débat de cet article porte sur l’examen de leurs traits d’agressivité, qui oscille entre la masculinité hégémonique et l’hypermasculinité, afin d’établir l’instabilité du pouvoir de la masculinité. Les questions qui dirigent cette étude sont : vu que les enfants-soldats tuent et traumatisent sans restreint, (de genre, d’âge ou de couche sociale) et constituent le traumatisme l’un contre les autres, comment catégorisent-on leur masculinité ? En quoi est-ce que la complexité de leur masculinité démystifie l’innocence de l’enfance de ces enfants-soldats ?
Mots-clés : guerre, enfant-soldat, traumatisme, violence, masculinités.
The complexity of the child soldier’s masculinity: A critical study of Johnny Chien Méchant et Rebelle.
Abstract : Many ideas abound on the subject of children’s images, ranging from pedagogy, medicine and law to studies concerned with their survival in society. Their threatened and threatening images come under the heading of street children, abused children and child soldiers. The latter, with their brutal characteristics, are boys or girls who directly or indirectly, but violently, wage war. The phenomenon of child soldiers is very widespread in Third World countries, especially in Africa. After independence, these countries are faced with conflicts over political, economic and social power between multiple tribes who see their interests disadvantaged in the new national conglomeration of their countries. Given the paucity of studies on the masculinity of child soldiers, this article examines the complexity of the child soldier’s masculinity in Johnny Chien Méchant (2002) by Emmanuel Dongala and Rebelle un film Kim Nguyen (2012), two African war stories. This essay focuses on the concept of the child soldier as a complex and problematic phenomenon in post-colonial African society. In relation to their status as children, the discussion in this article focuses on examining their aggressive traits, which oscillate between hegemonic masculinity and hypermasculinity, in order to establish the instability of the power of masculinity. The questions guiding this study are: given that child soldiers kill and traumatise without restriction (of gender, age or social stratum) and constitute trauma against each other, how do we categorise their masculinity? How does the complexity of their masculinity demystify the childhood innocence of these child soldiers ?
Mots-clés : guerre, enfant-soldat, traumatisme, violence, masculinités.
Olubunmi O. ASHAOLU. (2024). La complexité de la masculinité de l’enfant-soldat: Une étude critique de Johnny Chien Méchant et Rebelle. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.28.VOL.4.2024
Nadjib REBIAI
Cultural and Ideological Context of the Poststructuralism’s Mutations
Abstract : The criticism field, in both Arabic and Western contexts, knew a multitude of concepts that were widely used by contemporaneous researchers in the field, such as the concept of poststructuralist criticism, which emerged after a set of ideological and epistemological mutations in the contemporaneous criticism methods. The main factors may be the ruptures in the structuralism itself and the insisting call to reread the ethnocentric western mind. As the mind is no longer sanctified, this mutation allows the reader to open up to endless viewpoints. Within this framework, this research attempts to examine the process of critical thought mutations and their implications.
Keywords: criticism; structuralism, openness, plurality, poststructuralism
Contexte culturel et idéologique des mutations du poststructuralisme
Résumé : Le domaine de la critique, tant dans le contexte arabe qu’occidental, connaissait une multitude de concepts qui étaient largement utilisés par les chercheurs contemporains dans le domaine, tels que le concept de la critique poststructuraliste, qui est apparu après un ensemble de mutations idéologiques et épistémologiques dans les méthodes contemporaines de critique. Les principaux facteurs peuvent être les ruptures dans le structuralisme lui-même et l’insistance à relire l’esprit ethnocentrique occidental. Comme l’esprit n’est plus sanctifié, cette mutation permet au lecteur de s’ouvrir à des points de vue sans fin. Dans ce cadre, cette recherche tente d’examiner le processus des mutations de la pensée critique et leurs implications.
Mots-clés : critique ; structuralisme ; ouverture ; pluralisme ; poststructuralisme.
Nadjib REBIAI. (2024). Cultural and Ideological Context of the Poststructuralism’s Mutations. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.29.VOL.4.2024
NKOMBONG Boniface
Reconstruire la forme et le sens dans le transfert translinguistique : Le cas des constructions fréquentes du français L1 / L2 sur le choix grammatical en italien L3
Résumé : Cet article analyse les effets de fréquence impliqués dans l’acquisition de l’italien comme L3 (langue additionnelle) au Cameroun. L’étude vise à montrer que la fréquence d’usage des constructions grammaticales dans les L1/L2 des locuteurs se reflète dans leur représentation mentale de la grammaire et influence la sélection d’une construction parallèles dans l’acquisition de la L3 (Bybee, 2006, 2007 ; Jarvis & Pavlenko, 2008). Dans l’acquisition d’une langue seconde (L2), les apprenants ont tendance à suivre la distribution des unités linguistiques de la première langue (L1) dans la langue cible. Les constructions (Hoffman &Trousdale, 2013) ou séquences préfabriquées (Wray, 2002) résultent de la stratégie de traduction et les aident à être plus fluides en italien L3. Sur le plan méthodologique, cette étude s’appuie sur une analyse quantitative et qualitative des constructions dans un corpus oral d’apprenants camerounais francophones d’italien. Pour ce faire, dans un premier temps, nous avons constitué un corpus d’italien L3 au Cameroun. Le corpus comprend tous les niveaux de compétence (débutant, intermédiaire et avancé). Dans un deuxième temps, nous avons procédé à une analyse quantitative et qualitative des constructions grammaticales en calculant la fréquence des n-grammes. Ensuite, nous les avons comparé aux n-grammes équivalents dans les corpus de langue maternelle française (frWaC) et italienne (itWaC).
Mots-clés : Transfert translinguistique, les effets de fréquence dans le langage, l’acquisition d’une troisième langue et/ou d’une langue additionnelle, la grammaire de constructions, les séquences préfabriquées.
Reconstructing form and meaning in cross-linguistic transfer: The case of frequent L1 / L2 French constructions on grammatical choice in L3 Italian
Abstract : In this paper, I investigate frequency effects involved in Italian L3 acquisition in Cameroon. The study aims to show that the usage frequency of grammatical constructions in speakers’ L1/L2 is reflected in their mental representation of grammar and influences their choice of parallel constructions in their L3 acquisition (Bybee, 2006, 2007; Jarvis & Pavlenko, 2008). In second language acquisition, learners tend to follow the distribution of linguistic units from L1 in the target language. When there are at least two alternative constructions to express the same thing, Cameroonian francophone learners of Italian replace in Italian commonly used constructions with parallel high frequency constructions from French. These constructions (Hoffman & Trousdale, 2013) or formulaic sequences (Wray, 2002) result from strategies of translation and help them to be more fluent in Italian L3. Methodologically, this study is based on a quantitative and qualitative analysis of the constructions in a spoken corpus of francophone Cameroonian learner Italian. To this end, firstly, I compile a corpus of Italian as L3 in Cameroon. The corpus involves all levels of proficiency (beginner, intermediate, advanced and Cameroonians studying in Italy). Secondly, I conduct a quantitative and qualitative analysis of grammatical constructions calculating the n-gram frequency. Then, I compare them with equivalent n-grams in native French (frWaC) and Italian (itWaC) corpora. I have found that in many cases the more frequent construction is transferred. There are differences between levels of proficiency (beginners tend to transfer less than intermediate and advanced learners). The constructions that I found can be classified in many types according to their syntactic structure (noun, verb, preposition, adjective, adverb, conjunction…).
Keywords: Crosslinguistic transfer, frequency effect in language, third and additional language acquisition, constructional grammar, formulaic sequences.
NKOMBONG Boniface. (2024). Reconstruire la forme et le sens dans le transfert translinguistique : Le cas des constructions fréquentes du français L1 / L2 sur le choix grammatical en italien L3. Université Pelefero Gon Coulibaly. https://doi.org/10.60632/ZIGLOBITHA.N011.30.VOL.4.2024